perjantai 10. joulukuuta 2021

Perjantaiessee: Kameleonttina


Tuijotan huoneeni seinällä olevia valokuvia. Osa niistä on teipattu seinään tai kiinnitetty sinitarralla, osa riippuu narulla olevista puisista pyykkipojista. Kuvat ovat täynnä katseen vangitsevaa luontoa. Sinistä taivasta, kimmeltävää merta ja tulivuoria. Vesiputouksia, aavikoita ja jäätiköitä. Kuvissa näkyy myös elämä. Hymyä, naurua, iloa ja hyviä muistoja. Lentokone, kyyneleitä ja surullisia hetkiä. Kissa tai itse asiassa kuusi sellaista. Muistan juuri ja juuri niiden nimet, sillä kirjoitin ne lähtöpäivänä koulupukuuni. Ryhmäkuva tuossa hirveässä koulupuvussa paikallisten ystävieni kanssa. Host-isäni leikkaamassa vesimelonia – se oli elämäni paras vesimeloni. Osa kuvista on jo pölyn peitossa. Onko siitä todella jo niin kauan, että kuvat ovat ehtineet pölyyntyä? Apua. Aika menee eteenpäin, samoin minä.

Valokuvat ovat vaihto-oppilasvuodelta Chilessä. Kuvia katsoessani mieleen palaavat lämpimät muistot seikkailuista tuossa silloin vielä vieraassa maassa. Nyt se on tuttu, samoin sen maan kieli – chilen espanja. Espanjan kielestä tuli pysyvästi osa minua, halusin tai en, ja tietysti halusin – sehän oli koko vaihtoonlähdön tarkoitus monien muiden asioiden lisäksi. En vain osannut odottaa, että uudesta kielestä tulisi niin suuri osa identiteettiäni, kuin siitä tuli. 

Kielen vaikutusta identiteettiin pohtii Jutta Posti blogissaan Kielenkäyttösi paljastaa sinut (Kieliluotsi-blogi, 12.4.2015). Postin mukaan identiteettiä on mahdollista muokata tietoisesti oman kielenkäytön muuttamisella. Tällä tarkoitetaan esimerkiksi blogissa mainittua ulkomaille muuttoa ja siellä joko oman aksentin esille tuomista tai piilottamista vierasta kieltä puhuessa. Myös murteet mainitaan kotipaikan esille tuomisessa. Välillä haluamme erottua joukosta ja toisinaan taas piiloutua. Kieli on oivallinen työkalu tämän valinnan tekemiseen, jos mahdollisuutena ylipäätään on valita. 

Vaikka opin vuoden aikana kokonaan uuden kielen, oli oma äidinkieleni edelleen kummittelemassa takaraivossa. Suomen kieleni ja suomalaisuuteni oli ajoittain jopa niin selvää, että kansallisuuteni tunnistettiin toisella puolella maailmaa. Toki se tapahtui suomalaisen miehen johdosta Santiagon lentokentällä, kun hän tunnisti sukunimeni suomalaiseksi lentoemäntien kuuluttaessa minua lennolle viime minuuteilla ennen porttien sulkeutumista. Se, miten näin pääsi käymään, on toinen tarina. Tässä tarinassa Postin mainitsemalla kielellä erottautumisella tai piiloutumisella on iso merkitys. Tarkoitukseni oli pysyä näkymättömänä ja olla herättämättä ennakkoluuloja suomalaisista. 

Tilanteesta riippuen haluamme siis joko piiloutua tai erottua joukosta. Usein ihmiset ympärillämme määräävät, minkä version itsestämme haluamme valita näytettäväksi. Merja Perttula pohtii identiteettimme eri puolia artikkelissaan Sinäkin elät kaksoiselämää (Tehy-lehti, 17.11.2016). Artikkelissa haastateltu psykoterapeutti Katriina Järvinen kuvaa ihmisen minuutta “keinulaudaksi, jossa ihminen tasapainoilee omien tarpeidensa, toiveidensa ja ympäristön vaatimusten välillä”. Onkohan tuo keinu puinen ja kapea, autonrenkaasta tehty vai sellainen, jossa pienet lapset keinuvat eivätkä saa vauhtia saati pääse pois ilman aikuisen apua? Ympäristön vaikutus on suurin tässä lasten keinussa: identiteetti riippuu ympäröivistä ihmisistä ja oma vaikutus siihen on merkityksetön. Tukevassa rengaskeinussa saa keinua melko vapaasti: unelmoida ja päättää itse, mitä milloinkin on. Pienestä puisesta keinusta voi taas tipahtaa melko helposti: onko tarve sittenkään keinua niin korkealla, eikö pienempikin vauhti eli siten tietty osa-alue identiteetissä, kenties jonkin kielen vahvuus, riittäisi?

Uudet kielet sulautuvat helposti osaksi meitä. Onko väärin ottaa itselleen pala toisesta kielestä saati kulttuurista? Vieraassa paikassa se tuntuu luontaiselta omien juurten ollessa niin kaukana, eikä kukaan kuitenkaan ymmärtäisi “sitä toista minää”, joka puhuisi suomea. Perttulan mukaan ihminen muokkaa käytöstään ja osin minuuttaan toisten odotusten mukaisesti. Huomasin tämän Chilessä monta kertaa. Käytökseni sopeutui kiusallisten suomalaisten kahden metrin turvaväli -tervehdysten osalta poskisuudelmiin. Aluksi tuntui luonnottomalta olla niin lähellä vierasta ihmistä tuntematta tätä. Kaikkeen kuitenkin tottuu ajan kanssa. Kielikin muuttui suomesta espanjaan paikallisten odotusten mukaisesti, jopa ajatuksieni tasolla. Oma käytös muuttuu varmasti takaisin ympäristön vaihtuessa elleivät vauriot ole pysyviä. Eiväthän ne oikeastaan vaurioita ole, ainakaan omasta mielestäni, mutta jotkut ihmisryhmät saattavat vastustaa tällaisia muutoksia minuudessamme. Muiden ajatuksia ei kuitenkaan tulisi ottaa huomioon, kun kyse on vain omaan itseensä vaikuttavista päätöksistä. Järvinen sanoo: “Meidän tulisi uskaltaa harhailla, erehtyä ja kääntää takkia.” Matka identiteettimme etsimiseen on pitkä, eikä se lopu oikeastaan koskaan. 

Matkani vauriot olivat jopa niin suuria, etten vieläkään ole päässyt eroon espanjan kielestä. Se on kaikkialla: puhelimeni sekä älykelloni kielenä, tekstinpalasina ympäri huonettani, kaverieni viesteissä, kuuntelemassani musiikissa sekä katsomissani tv-sarjoissa. Espanja-Iida on eri kuin suomi-Iida. Pystyn toteuttamaan itseäni paremmin espanjaksi ja olen siten enemmän oma itseni puhuessani toista kieltä kuin äidinkieltäni suomea. Jotkin asiat on paljon helpompi sanoa espanjaksi, sillä vastaavaa suomenkielistä sanaa ei yksinkertaisesti ole olemassa. Tällainen sana on esimerkiksi chilen espanjan sana weón, joka voi tarkoittaa oikeastaan mitä tai ketä tahansa. Hämmästyttävää, eikö? Tietyissä tilanteissa tämän “oikean minän” esiin tuominen on haastavaa, sillä vain pieni osa läheisistäni ymmärtää espanjaa. Näissä tilanteissa vaihdan minuuttani “kameleontin tavoin”, kuten teki aikoinaan myös Järvinen. En ole kuitenkaan yksin kaksoiselämäni kanssa. Järvisen mukaan minuuksia voi olla samaan aikaan monta. 

Kaksoiselämä kuulostaa ajatuksena vaaralliselta. Olen oman elämäni Bond naamioituessani useiden eri minuuksien taakse. Elämästäni puuttuvat kuitenkin fiinit cocktailtilaisuudet korvanapilla sekä hurjat tulitaistelut ja takaa-ajot Italian vuoristoisissa maisemissa – ainakin vielä. Identiteettini koostuu vuoroin enemmän ja vähemmän espanjan kielestä. Enkä ole edes puhunut saksa-minästä saati englanti-minästä – onhan niitäkin kieliä tullut opiskeltua ala-asteelta asti! Koen kielien olevan keino matkustaa itsemme sisällä ja etsiä uusia puolia itsestämme. Jokainen kieli herättää meissä tiettyjä tunteita ja aiheuttaa merkittäviä muutoksia identiteetissämme. Espanjan kielen sekä vaihto-oppilaskokemuksen myötä näen itseni kokonaisempana, sillä pystyn ymmärtämään asioita, joista minulla ei ollut ennen mitään käsitystä. Laajemman kielellisen sanavaraston lisäksi myös henkinen varastoni on kasvanut. Tällä tarkoitan toisten kulttuurien ja eri elämäntilanteissa olevien ihmisten syvällisempää ymmärtämistä kuin ennen vaihtoa. 

Olen kasvanut melkoisesti niistä pölyisistä valokuvista huoneeni seinillä. Nuo kuvat ovat pakokeino nykyhetkestä, keinuni unelmoida tulevasta. Muut eivät voi  ymmärtää kaikkia niitä kuvia, sillä eivät itse olleet paikalla. Vaikka ympäröivät ihmiset eivät ymmärtäisi kaikkia puoliamme, ei se haittaa, sillä tärkeintä on itse ymmärtää itseämme. Halutessamme naamioitua on kameleontti olemassa.

Iida


Martsarilaisen Perjantaiessee-palstalla julkaistaan tasaisin väliajoin äidinkielen kursseilla kirjoitettuja esseitä.


keskiviikko 8. joulukuuta 2021

Ykkösten haastattelut

 “Lukio pitkällä tähtäimellä voi tuoda enemmän menestystä tulevaisuudessa”, kertoo Kim pohtien lukion merkitystä nykypäivänä.


Lukio voi olla yllättävän haastavaa heti peruskoulun jälkeen, mutta siitä voit selvitä kunhan on oikeanlainen asenne.



  • Lukio on lähtenyt hyvin käyntiin, opiskelu ollut rentoa ja tykkään tästä lukio formaatista (koeviikot tms.), täällä ruoka on ollut myös hyvää.


16-vuotias Kim Grönholm käy ensimmäistä vuotta Martinlaakson lukiossa. Vaikeusaste kasvoi peruskoulusta lukioon tullessa, mutta lukion käynti ei silti ole ollut liian raskasta. 


  • Ei mitään erityistä hauskaa muistoa lukiosta, mutta koko lukio matka tähän mennessä on ollut yhtä nautintoa. 


Lukio on vasta alussa, mutta tähän mennessä Kim on nauttinut siitä. Muutamien etäkoulujaksojen ja muun jälkeen hänestä on ollut mukava nähdä kavereita koulussa ja viettää aikaa enemmän yhdessä.


Parhaimpia muistoja koulu-uralta löytyy yläasteella käydyt koulujen väliset jalkapalloturnaukset, joista voitto tuli kotiin. Myös yläasteen muut urheilukilpailut ja -tapahtumat olivat mieluisia. 


  • Lempiaine on matematiikka. En tykkää äidinkielestä koska näen, että se on vähän liian yliarvostettua.


Kim kertoo mielipiteitään eri aineisiin. Eri opettajilta löytyy erilaisia opetustyylejä, jotka vaikuttavat myös mielipiteeseen aineesta.


  • Suunnitelmissa on jatko-opiskelemaan Vaasan yliopistoon kauppatieteen maisteriksi. Juridiikka kiinnostaa myös.


Lukion ja armeijan jälkeen Kimin tulevaisuuden suunnitelmat ovat hakea Vaasan yliopistoon ja kauppatieteen maisteriksi.


  • Kannattaa tehä hyvä suunnitelma mitä opiskelee missäkin järjestyksessä ja keskittyy siihen.


Hyvä vinkki, että koulunkäynnistä lukiossa ei tule liian raskasta on tehdä oma suunnitelma oppimiseen ja tehdä, miten itselle on parasta.


Teksti ja kuva: Iia Kaijanen



“Nuorilla liikaa kilpaurheilua tai ei ollenkaan liikuntaa”

- Iia Kaijanen haastattelussa 


Nuori vantaalainen (16) kertoo omasta urheilutaustastaan ja kommentoi nuorten liikkumista. 


Tässä Iia lumilautailemassa, harrastamassa lempitalviurheilulajiaan. 


  • Minä olen harrastanut eri tanssilajeja, voimistelua ja cheerleadingia. Käyn myös nykyään salilla viikoittain. Noin kolme kertaa viikossa.

 

Iia on harrastanut tanssia 12 vuotta, cheeriä neljä vuotta ja voimistelua kolme vuotta. Hän on kokeillut monia muitakin lajeja, kun hän oli nuorempi. 


  • Lempilajini on ehdottomasti voimistelu, se on myöskin mielestäni vaativin.

Iian vanhemmat saivat hänet aloittamaan urheilun, mutta kun hän oli harrastanut tarpeeksi kauan oli hänen oma valintansa jatkaa tanssia. Muut urheilulajit jäivät pois vanhetessa sillä aikaa oli vain yhteen lajiin.
  • Minua kiinnosti lajien luovuus ja se oli hyvä urheilumuoto minulle. 

Iia kertoo myös urheilun hyväksi puoleksi sen että kaikki muut murheet unohtuvat. 


Iia ei itse seuraa aktiivisesti urheilua, mutta jotain voimistelu kisoja silloin tällöin. 


  • Katson vain isoja urheilutapahtumia, esimerkiksi olympialaisia ja jääkiekon MM-kisoja. 


Iia ei ole koskaan ollut mikään penkkiurheilun fani, mutta ei myöskään vihaa sitä. Iia mielestä moni urheilulaji on tylsää seurattavaa. 


Iia kertoo myös mielipiteensä nuorten urheilusta ylipäätään.

 

  • Minun mielestä nuorten pitäisi harrastaa monipuolista liikuntaa nuorena  ja alkaa keskittymään yhteen lajiin vasta teini-iässä.

  • Lapsien pitää kuitenkin liikkua aktiivisesti. 

Nykypäivänä lapsilla kunnon heikkeneminen  ja ylipaino ovat lisääntymässä. Iian mukaan se pitäisi estää. 


Teksti: Kim Grönholm


perjantai 19. marraskuuta 2021

Marrasbileet

Marrasbileet järjestettiin marraskuisena keskiviikkona 3.11. koulumme ala-aulassa. Rehtorimme Salme halusi luoda jotain iloa syksyn synkkyyden keskelle, erityisesti kun korona-aikana yhteiset tapahtumat ovat olleet vähissä. Suomi 100-juhlissa oli myös olleet vastaavanlaiset bileet ja moni opiskelija oli pyytänyt vastaavanlaisia bileitä järjestettävän useammin. 

Marrasbileissä meitä viihdytti mahtava kasari- sekä suomipoppia soittava bändi Millie Geen. Opettajat olivat ainakin innoissaan tanssimisesta. 

Bileissä oli bändin lisäksi muutakin ohjelmaa: mm. pingisturnaus, tatuointistudio, korttipaja sekä lautapelipaja. Bileissä tarjoiltiin drinkkejä, herkullisia karjalanpiirakoita savuporotäytteellä sekä makeita vadelmapistaasipaloja. 


Fiiliksiä marrasbileistä

Ykkönen Joonas

-Marrasbailuista odotukset oli matalalla tasolla. Ite kävin tanssimas kavereiden kans, mutta ehdottomasti parasta mun mielestä kuitenkin oli livemusiikki, josta pääsimme nauttimaan. Erityisesti mieleen jäivät rehtorin ja muiden opettajien tanssahtelut tanssilattialla. Nää bailut täytyy ehdottomasti ottaa uusiks ens vuonna!

Kakkonen Taika

-Olin jo etukäteen innoissani, että koulussa saataisiin vihdoinkin järjestettyä jokin kaikille yhteinen tapahtuma. Näin jo iltapäivällä, kun 1. kerrosta koristeltiin erivärisillä valoilla ja muutenkin Halloweeniin sopivasti. Illalla saavuin kaverini kanssa bileisiin ja jo ulkoa kuului bändin soitto. Siitä tuli hyvä fiilis, sillä bändin paikallaolo tarkoitti, että bileisiin oltiin panostettu. Sisällä oli paljon oppilaita ja opettajia ja hyvä meininki, muutamat olivat jopa pukeutuneet Halloween-asuihin. Ohjelmaa oli monenlaista, niin pingiksen peluuta, tanssimista, kuin korttipajaakin. Kaikkein parasta olivat kuitenkin siirtokuvatatuoinnit, joilla omaakin naamaani koristelin. Lisäksi bileissä saattoi vain kävellä ympäriinsä, moikata tuttuja ja nauttia illasta; vaikka sitten mocktailien äärellä. Tällaista lisää! 

Arvosana bileille: 4/5

Abi Iiris

-Fiilikset marrasbileistä oli tosi hyvät! Parasta oli se ku kaikki heittäyty ja pääs tanssii hyvää musiikkii. Oli myös kivoja pajoja ja yhteishenki oli iha huikee, arvosana 5/5. 

Opettaja Sari

-Marrasbileitten käynnistyessä minua vähän epäilytti, josko moni ilmoittautunut onkin jäänyt sään vuoksi kotisohvalle. Onneksi ei! Juhlat olivat tosi hauska piristys tähän kohtaan syksyä. Oli kiva, että bändin ja tanssin lisäksi oli muutakin puuhaa ja mahdollisuus vapaaseen yhdessäoloon. Erityismaininta järjestelyistä musaope Annalle ja tietty Salmelle, joka sai houkuteltua väkeä kiitettävästi tanssilattialle! Ensi vuonna uudestaan?

Rehtori Salme

1. Miten viihdyit bileissä? - Erinomaisesti!

2. Mikä oli bileiden lempibiisisi? - Kaikki biisit olivat hyviä. Kiva, että oli erilaisia biisejä. 

3. Mikä tanssiliike on sinun juttusi? - Crazy bailaus. 

4. Tuleeko bileistä kenties perinne? - Tulee! Ehdottomasti! Ja alumnit aina myös mukaan!



Jutun koosti Iida Parvinen

maanantai 15. marraskuuta 2021

Martsarissa syntyy näytelmä Leonardo da Vincin elämästä





Martinlaakson lukiossa valmistuu teatteriesityksiä vuosittain. Viime lukuvuonna niitä syntyi peräti kaksi, mutta kaikkien pettymykseksi korona pakotti siirtämään esitykset tallenteiksi. 


Syksyllä 2021 pieni aktiivinen teatterista innostunut ryhmä ideoi esityksen, jonka teemana olisivat lukiomme painopisteet: tiede ja taide. Historia tarjosi taustaksi italialaisen renessanssinero Leonardo da Vincin keksinnöt ja taiteen, ja niin tekeillä on näytelmä  “Leonardon perintö - tiedettä ja taidetta”. Näytelmä on syntynyt Leonardon muistiinpanojen ja hänestä kirjoitettujen elämäkertojen pohjalta. Näyttelijät ovat poimineet otteita Leonardon elämästä ja saavutuksista ja improvisoineet niitä vapaasti muokaten näytelmäksi, joka antaa Leonardosta värikkään kuvan.


Matkan varrella mukaan on astunut lisää väkeä hoitamaan tekniikkaa, rekvisiittaa ja musiikkia, mutta näyttelemisestä huolehtivat neljän nuoren ensamble, joka esittää lähes 20 erilaista roolia. Puvustus, lavastus ja rekvisiitta syntyvät niin ikään nuorten ideoimana ja yhdessä tekemällä. Esityksen tekemistä tukee Nuorten Akatemia.


Nuorten apuna toimivat Martsarin opettajat Heli Groschup (ku, draama), Anna Heinonen (mu) sekä Henri Lommi (fy, teatteritekniikka). Koulun historianopettajat ovat auttaneet nuoria taustatyössä vastaamalla lukuisiin tarkentaviin kysymyksiin.


Ryhmän jäsenistä on hitsautunut tiivis, historiasta innostunut porukka, jolla ei ole kiire kotiin harjoituksista lukiopaineista huolimatta. Näytelmä saa ensi-iltansa Martinlaakson lukion tiede- ja taideviikolla tammikuussa 2022.


Paikka: Studioteatteri, Martinlaakson lukio, Martinlaaksontie 36, 01620 Vantaa

Kesto arviolta 45-60 min


Esityksiin on vapaa pääsy. Studioteatteriin mahtuu 90 katsojaa, joten ennakkoilmoittatuminen on välttämätöntä. Maskisuositus.

Lisätietoa lukion kansliasta ja kotisivuilta.

Lukiosihteeri: ritva.räsänen@vantaa.fi


Näyttelijät: Karoliina Koivumäki, Meri Parvinen, Aada Muurinen sekä Taika Malvela