tiistai 26. elokuuta 2025

Lähiöön sijoittuva näytelmä valloitti katsojien sydämet Martsarissa

Ohjaajan puheenvuoro: Näytelmän valmistaminen on monivaiheinen prosessi 

Keväällä 2024 esittelin näytelmäehdotukseni produktioon ilmoittautuneille opiskelijoille. Kirsikka Saaren romaanin pohjalta oululaisen äidinkielen  ja kirjallisuuden sekä teatterin opettaja Ilona Ruohomäen dramatisoima  Hölmö nuori sydän -käsikirjoitus sai nuorilta innostuneen vastaanoton. Kun kirjailija ja dramatisoija antoivat luvat tekstiensä käyttöön melko vapaasti, oli päätös lukuvuoden pitkästä näytelmästä tehty. Lyhensin ja vähensin hieman  käsikirjoituksen roisia kielenkäyttöä ja  jaoin kässärit ja roolit näyttelijäjoukollemme kesäkuussa. Roolitukseen  vaikuttivat opiskelijoiden omat toiveet  sekä kokemukseni aikaisemmasta  piennäytelmästä, jossa oli mitattu jo tämän ryhmän jäsenten intoa opiskella vuorosanoja. 

Martsarin teatteriperinteisiin kuuluu  ryhmälähtöinen työskentely. Kaikki  halukkaat opiskelijat saavat osallistua  näytelmän valmistukseen ja siten  ryhmään osuu monenlaista tekijää ja  osaamista. Hölmön nuoren sydämen  -proggisporukassa oli luistelua, tanssia ja voimistelua harrastavia nuoria,  joten esitykseen tuotiin mukaan muutama tanssikohtaus. Liikunnanopettaja Nina harjoitutti ja suunnitteli  koreografiat pieniin tanssillisiin numeroihin. Päädyin tanssikohtauksiin,  koska Martsarin lukiossa tanssia  nähdään harvoin, lähinnä vanhojen  tanssien yhteydessä. Näyttelijänä  toimineen Danielan isä puolestaan  opetti poikarooleissa näytteleville  taistelu- ja tappeluotteita, joita tarvittiin parissakin kohtauksessa. 

Martsarissa on innostuneita musiikin  harrastajia. Näytelmän musiikin harjoitutti musiikinopettaja Anna Heinonen. Niko Kuisma bassossa, Onni  Makkonen kitarassa ja näyttelijänäkin  esiintynyt laulaja Minea Malmbäck  muodostivat näytelmän herkkäsoundisen bändin. Kolme esitettyä kappaletta asettuivat juonellisesti näytelmän  loppuun, mitä pidin kokonaisuuden  kannalta ensin vähän ongelmallisena.  Bändi olisi voinut tulla esitellyksi yleisölle jo aikaisemminkin. Näytelmän  pituus oli kuitenkin jo kasvamassa vauhdilla yli asetetun aikarajan, ja päätin, että karheus saa olla osa esitystä. Ratkaisuksi bändin esittelyyn  jo näytöksen alussa sovimme opettajaporukalla, että Onni soittaa kitaraa  yleisön saapuessa saliin. 

Tekniikan väki oli tänä vuonna poreilevan puhelias ja eloisa joukko, jolla  oli hauskaa keskenäänkin tekniikkakopissa. Ryhmää luotsasi fysiikan opettaja ja ääni- ja valoteknikon koulutuksen omaava Henri Lommi. Henri  otti vastuun täysin ääni- ja valotekniikan käyttötarpeista. Hän karsi ja lisäsi  ääniä ja musiikkeja, joita ahkerasti  tarjoilimme Annan ja muun ryhmän taholta. Tämäkin on ryhmälähtöisyyttä, että kaikilla on vaikutusmahdollisuus kokonaisuuteen ja myös tekijöiden erityisosaamista arvostetaan. 

Lähtökohdiltani olen ennen muuta  taidekasvattaja. Ajattelen, että tehtäväni on innostaa, saatella taiteen äärelle, tarjota välineitä ja menetelmiä, antaa nuorten tuoda esiin parhaat puolensa ja luovuutensa. Heillä  tulee olla vaikutusmahdollisuuksia  annetuissa rajoissa näytelmän val mistukseen. Näin kävikin ja ryhmäläi sille alkoi virrata omia ideoita yksityis kohtien sujuvuudesta. Mahtavaa oppimista ja oman ajattelun kehitty mistä prosessin edetessä! Osa päätyi  esitykseen ja loput ehkä nuorten  seuraaviin projekteihin. 

Syksyn 2024 jatkunut harjoittelukausi  oli pitkä ja ryhmän dynamiikka tuli  siinä ajassa tutuksi. Kävimme läpi kaikenlaisia ryhmän kehitysvaiheita kuherruskuukaudesta epä toivoon ja lopulliseen  yhteensulautumiseen.  

Meistä kasvoi ryhmä,  jossa jokaisella oli oma tärkeä paikkansa. 

Niin kuin ryhmätöissä aina, tässäkin proggiksessa opimme vuorovaikutustaitoja, sitoutumista, vastuunottamista ja joukkuepelaamista. Niiden lisäksi tutuksi tuli teatteritaiteen keinoja ja näyttelijäntaitoja. Mielestäni  haastavinta opettajana oli antaa ryhmäläisille sopivasti tilaa ja pysyä  samaan aikaan tiukkana. Tunneilmaisun opettaminen ottaa aikansa, koska nuoret jännittivät aluksi myös toisiaan.  Ilmaisun rentouteen auttavat harjoitukset, mielikuvat sekä aika. Toistoilla  on tärkeä merkitys esityksen valmistumisessa ja se voi joskus turhauttaa  nuoria. Myös suunnitelmien muuttaminen, kun jokin harjoiteltu asia ei tunnukaan toimivan, voi tuntua väsyttävältä. Näyttelijän tilankäyttö ja fyysinen ilmaisu lavalla ovat myös haastavia taitoja etenkin kun studioteatterimme lava on isolle ryhmälle pieni. Oppimista riittää seuraavaankin haasteeseen! 

Ohjaajana uskallan nykyisin luottaa jo prosessiin, että takarajaan eli ensi-iltaan mennessä saadaan näytelmä kasaan, mutta täytyy tunnustaa, että minun suurin epätoivon hetkeni oli  marras-joulukuun vaihteessa. Tammikuun ensi-ilta lähestyi, ja osa näyttelijöistä seisoi lavalla vielä ennen joululomaa tekstiplarit kädessä. Ilmoitin  loppujen harjoitusten määrän ja se auttoi: Seuraavilla harjoituskerroilla kaikilla oli vuorosanat hallussa. Siitä  lähti käyntiin vauhdilla etenemkirjoittaessani näytöskausi on saatu  päätökseen. Viimeiseen esitykseen  saimme kirjailija Kirsikka Saaren vieraaksemme. Hänen mielestään esityksessä oli keveyttä, raikkautta ja  se oli nuorten itsensä näköinen. Ohjaajana yksityiskohtia olisi voinut hioa vielä loputtomiin, mutta 21:n kohtauksen valmistaminen oli koulutyön ohella kaikille voimainponnistus. Tunnen  paitsi helpotusta myös pientä tyhjyyttä  ja haikeutta siitä, että ryhmämme  hajoaa ja tämä meitä yhdistänyt lämminhenkinen prosessimme on tullut päätökseen. En voi olla muuta kuin  kiitollinen, että sain tehdä taidetta mukavien nuorten kanssa. 

Lopputulokseksi teimme nuorisoteatteria, joka palautteen mukaan upposi kohdeyleisöömme. Eräs katsomossa ollut lukiolainen kertoi, ettei ole elämässään nähnyt mitään muuta teatteriesitystä kuin oman lukion Hölmö nuori sydän. Tarina puhutteli häntä, ja  monet muutkin martsarilaiset ihailivat ikätovereittensa rohkeutta ja heittäytymiskykyä. Ryhmämme jäsenistä useampaa puraisi teatterikärpänen niin  pahasti, että suunnitelmissa on tehdä  abivuonna teatteritaiteen lukiodiplomi. 

Me taidekasvattajat täällä Martsarissa  olemme onnistuneet, jos pystymme  tarjoamaan taide-elämyksiä niin tekijöille kuin kokijoillekin. 

Näyttelijät: 

Ellison Daniela 

Hatula Louna 

Huopaniemi Lenni 

Junno Miko 

Laaksonen Jenny 

Leikos Jonna 

Luoma-aho Oona 

Malmbäck Minea 

Moilanen Sara 

Mäkinen Elina 

Niinikoski Luka 

Pajukanta Anni 

Porri Suvi 

Siitonen Aaro 

Talikka Otso 

Tiusanen Alex 

Tynkkynen Taru 


Teksti: Heli Groschup 



Lavastus ja puvustus: Annika Mikkonen ja Inka Lahtinen 

Tekniikka: Alina Turunen, Miro Turunen, Alex Muiruri, Joel Siltala 

Bändi: Onni Makkonen, Niko Kuisma,  Minea Malmbäck 

Tanssi: Alex Tiusanen

Dramatisointi: Ilona Ruohomäki


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti