Martsarin ja Mercuria-talon 6.-10.3 ajaksi vallannut hyvinvointiviikko päättyi koulun aulassa järjestettyyn Open Stageen, jonka valtasi päivän aikana monet upeat esitykset lavalle nousseiden opiskelijoiden ja kurssiryhmien toimesta.
Lisää tunnelmia ja kuvia hyvinvointiviikolta Martsarin Facebookissa ja Instagramissa!
Teksti: Aleksi Nerola
Kuva: Heli-Maria Suomi
lauantai 11. maaliskuuta 2017
Hyvinvointiviikon kolmas ja neljäs päivä
Tämän viikon keskiviikko alkoi ilmaisella aamupuurolla, jonka jälkeen ohjelmassa oli Teuvo Lomanin ja personal trainer Tero Knuutilan vetämä puolituntinen jumppatauko ala-aulassa.
Torstaina taas fysioterapeutti Terhi Vesterkvist piti ykkösille luennon unesta. Hän mainitsi muun muassa erään tapauksen uniongelmista kärsivästä naisesta, joka erittäin rytmittyneen koiran hankittuaan ’pelastui’ unihäiriöistään! Kyseinen koira herätti emäntänsä joka ikinen aamu samaan aikaan, kunnes nainen itse tottui heräämään – ja sitä mukaa myös nukahtamaan – samoihin aikoihin vuorokaudessa, eikä pian enää tarvinnut melatoniinia tms. apuja nukahtamiseen!
Vesterkvist kertoi myös säännöllisen unettomuuden yleisistä haittavaikutuksista: fyysinen uupumus, muisti- ja keskittymisvaikeudet, huonotuulisuus, eivätkä aivot jaksa prosessoida yhtä paljoa tietoa kuin normaalisti. Lisäksi Vesterkvist toi esiin nukkumisasennot. Ihmisen on tärkeää nukkua selkäranka suorassa asennossa, koska silloin antaa kehon levätä luonnollisesti. Esimerkiksi, jos nukkuu yön kädet pään yläpuolella, käsien lihakset ovat koko yön yli jännittyneessä asennossa, minkä vuoksi ne ovat kipeitä seuraavan päivän tai useamman.
Samana päivänä koulumme psykologi Outi Mäkinen piti kolme erillistä mindfulness-sessiota, joissa hän kertoi mitä mindfulness – parhaiten suomennettuna hyväksyvä tietoinen läsnäolo – on, sekä sen hyödyistä ja piti osallistujille hengitysharjoituksen. Harjoituksessa hän kehotti valitsemaan mahdollisimman suoran, mutta rennon asennon, sulkemaan silmät ja keskittymään oman kehon fyysisiin tuntemuksiin – siihen, mistä kohtaa jalat kohtasivat lattian, miten oma keho painoi tuolia vasten jne. Sitten keskityttiin pääosin omaan hengitykseen. Missä kohtaa hengitys tuntui vahvimmin? Kurkussa, nenässä, tai vaikka vatsassa? Kenties selässä? Aina, kun ajatukset olivat lähellä harhailla, kuului palauttaa huomio hengitykseen.
Mäkinen kertoi mindfulnessin harjoituksen auttavan hillitsemään oloa ja suositteli kokeilemaan aina, kun edessä on hermoja raastava kokemus, tai jos muuten haluaa tappaa aikaa. Hän kuitenkin huomautti, että mindfulness ja hengitysharjoitukset eivät korvaa puheterapiaa tai pyyhi pois negatiivisia tunteita – mindfulnessin tarkoitus on käsitellä tunteita.
Teksti ja kuva: Tiia Visuri
tiistai 7. maaliskuuta 2017
Hyvinvointiviikko jatkuu elämän tärkeitä asioita pohtien
Hyvinvointiviikon toisena päivänä ohjelmassa oli kasvatustieteen tohtori Arto O. Salosen luento ”Kuinka elämästä tulisi hyvä?”, johon koko Martinlaakson lukion sekä Mercurian porukka osallistui liikuntasalissa.
Arto O. Salonen käsitteli luennossaan muun muassa nuorten suomalaisten tyytyväisyystutkimusta Nuorisobarometria sekä taloudellisen ja henkisen hyvinvoinnin suhteessa tapahtuneita muutoksia viime vuosikymmeninä. Salosen mukaan ihmisten tyytyväisyys elämään ei ole lisääntynyt sitten vuoden 1966. Myös kuluttaminen ja vastuullisuus saivat oman osansa.
Huomenna Hyvinvointiviikko jatkuu heti aamusta Fazer Amica Traderian tarjoamalla ilmaisella aamupuurolla, jonka jälkeen Teuvo Loman ja personal trainer Tero Knuutila opastavat elämänhallintaan ala-aulassa ”Jengi hereille!” -tapahtuman merkeissä. Myöhemmin Loman palkitsee taukojumppavideokilpailun voittajan. Opiskelijoilla ja henkilökunnalla on myös mahdollisuus tennispallohierontaan osallistumiseen ruokavälitunnilla.
Teksti ja kuva: Sanja Tuovila
Arto O. Salonen käsitteli luennossaan muun muassa nuorten suomalaisten tyytyväisyystutkimusta Nuorisobarometria sekä taloudellisen ja henkisen hyvinvoinnin suhteessa tapahtuneita muutoksia viime vuosikymmeninä. Salosen mukaan ihmisten tyytyväisyys elämään ei ole lisääntynyt sitten vuoden 1966. Myös kuluttaminen ja vastuullisuus saivat oman osansa.
Huomenna Hyvinvointiviikko jatkuu heti aamusta Fazer Amica Traderian tarjoamalla ilmaisella aamupuurolla, jonka jälkeen Teuvo Loman ja personal trainer Tero Knuutila opastavat elämänhallintaan ala-aulassa ”Jengi hereille!” -tapahtuman merkeissä. Myöhemmin Loman palkitsee taukojumppavideokilpailun voittajan. Opiskelijoilla ja henkilökunnalla on myös mahdollisuus tennispallohierontaan osallistumiseen ruokavälitunnilla.
Teksti ja kuva: Sanja Tuovila
maanantai 6. maaliskuuta 2017
Hyvinvointiviikko alkoi Martsarissa
Hyvinvointiviikko
pyörähti käyntiin Martsarissa. Tällä kertaa hyvinvointiviikko alkoi hyvinvointitorilla. Hyvinvointiviikon ohjelmassa on luvassa kaiken muun hupailun
ohella esimerkiksi luento unesta, ja tuleepa Teuvo Lomankin tekemään visiitin.
Hyvinvointitori ennen aukeamistaan yllä ja keskipäivän aikaan alla.
Hyvinvointiviikko
on järjestetty useampana vuotena, ja sen tarkoituksena on nimensä mukaisesti edistää
hyvinvointia. Useampana vuotena viikko on sisältänyt erilaisia luentoja
liittyen terveyteen, hyvinvointiin ja elämänhallintaan. Viime vuonna hyvinvointitorin lisäksi luennoitsijoita kävi kertomassa muun muassa
functionalitysta.
Tällä kertaa
luennot eivät ole yhtä liikuntapainotteisia. Unen lisäksi ohjelmassa on luento
hyvästä elämästä. Luentojen lisäksi hyvinvointiviikolla on tarjolla
tennispallohierontaa ja mindfulness-tuokioita muun ohjelman ohella. Opiskelijoita
on haastettu mukaan taukoliikuntavideokilpailun avulla, jonka palkintona on
luvassa leffalippuja.
Teksti ja kuvat:
Tatu Mustonen
maanantai 13. helmikuuta 2017
Jambo 30-juhla järjestettiin pitkään jatkuneen yhteistyön kunniaksi
Martsarissa
vietettiin Jambo 30-juhlaa 11.2. tansanialaisen Kilingin koulun kanssa 30 vuotta
jatkuneen yhteistyön kunnniaksi. Juhlan suojelija oli Pekka Haavisto, joka ei
tosin itse päässyt paikalle.
Juhla alkoi Anja
Tolosen ja PeaceGlory Nsurin puheella, jonka pääteemoiksi nousivat rakkaus ja
yhteistyö. Puheet käännettiin englanniksi ja tiivistetyssä muodossa myös
swahiliksi. Juhlassa jaettiin yhteistyöhenkilöille kunniakirjat heidän
vapaaehtoistyöstään. Juhlassa pidettiin roima määrä puheita, mukaan lukien
entisen martsarilaisen Hussein Al-Taeen puhe tasa-arvosta ja yhteistyöstä. Juhlan
ensimmäinen osa päättyi Juha Lehden musiikkiesitykseen.
Wienervalssiin valmistautumassa
Juhlassa oli
kaikeksi onneksi puheita vilkkaampia numeroita. Vantaan kansainvälisen koulun
lapsikuoro esitti kaksi laulua, ja lauluesityksiä juhlassa olikin runsaasti.
Juhlassa nähtiin kaksi näytelmää. Projektissa mukana olleet, pienellä
lisävahvistuksella täydennettynä, esittivät oman näytelmänsä uskonnon tunnin
kulusta. Tansanialaisetkin esittivät oman näytelmän heidän koulupäivästään ja
arjestaan. Näytelmän lisäksi tansanialaiset lauloivat swahiliksi muutaman
kappaleen. Menoa ja meininkiä saatiin toden teolla juhlaan, kun Wanhojen tansseista
nähtiin muutama makupala, fireman’s dance ja wienervalssi.
Tansanialaiset esiintymässä
Tilaisuuden
loppupuolella sekä Mercurian että Martsarin rehtorit pitivät puheen. Juhla
päättyi yhteislauluun.
Teksti: Tatu Mustonen Kuvat: Juho Lavonen
perjantai 27. tammikuuta 2017
7 kääpiötä (ja Lumikki)-näytelmän ensi-ilta
Martsarin
näytelmäproduktion 7 kääpiötä (ja Lumikki) ensi-ilta oli 20.1. Ensi-ilta oli erittäin
suosittu, ja se keräsi Martinlaakson koulun auditorion lähes täyteen katsojia.
Näytelmäproduktion
kantava ajatus oli kääntää vanha lastensatu Lumikki ja seitsemän kääpiötä
ylösalaisin. Samalla tarinaa tuotiin nykyaikaan muun muassa älypeilin muodossa.
Kääpiöt olivat pääosassa, ja Lumikki oltiin häivytetty lähes kokonaan pois
näytelmästä. Lisäksi näytelmässä oli rooleja, joita ei alkuperäisessä sadussa
ole, esimerkiksi kuningattaren linnassa työskentelevät kokit. Metsästäjässäkin
oli uusia piirteitä, eivätkä kaikki kääpiötkään noudattaneet täysin Grimmin
veljesten satua.
Metsästäjä (Juho Lavonen) ottaa kontaktia yleisöön
Vaikka näytelmä on ensisijaisesti tarkoitettu lapsille, sopii se silti kaikille lapsenmielisille ja muillekin katsojille. Näytelmässä on huumoria, joka toimii, vaikka katsoja olisikin jo peruskoulunsa suorittanut. Esimerkiksi irvaileva taikapeili ja kääpiöiden liikehdintä tuovat aivan omanlaista hupaisuutta näytelmään. Vauhtia ja vaarallisia tilanteita tuovat mukaan kääpiöiden edesottamukset, kuten heidän järjestämä jymäytys kuningattarelle. Juonikaan ei ole täysin itsestään selvä, ja se saakin lopussa yllättävän käänteen. Kokonaisuudessaan näytelmä oli eheä ja selkeä.
Seitsemän kääpiötä
Näytelmä kesti noin tunnin verran, juuri sopivasti lastennäytelmäksi. Näytelmän jouhevuuden ja jatkuvien kommelluksien vuoksi ei tarvitse pelätä tylsistyvänsä. Valot ja äänet tuovat näytelmään eloa ja tunnelmaa, mikä osaltaan vaikeuttaa yleisöön torkahtamista. Näytelmä onnistuu pitämään otteessaan aivan viime metreille asti.
Teksti ja kuvat: Tatu Mustonen
keskiviikko 18. tammikuuta 2017
Vaihto-oppilaana Australiassa
On vaikea
kuvitella, että helmikuusta on aikaa jo reilusti yli kahdeksan kuukautta.
Tarkalleen 1. helmikuuta, maanantai-iltapäivänä ryhmä suomalaisia nuoria hyppäsi
kanssani lentokoneeseen Helsinki-Vantaalla, päämääränään Sydney. Ja nyt se sama
ryhmä pelkäsi lähestyvää joulukuuta, paluuta koto-Suomeen – ja kodin jättämistä
Australiaan.
Viimeinen
puolikas vuosi vaihto-oppilaana on ollut kasvattava ja kokemusrikas. Välillä on
itkettänyt ja paljon useammin naurattanut. Monia hienoja kokemuksia on jaettu
niin isäntäperheen kuin kavereidenkin kanssa. Isäntäperheeseeni kuuluivat äiti
ja isä, koira sekä muutamia hanhia ja kanoja. Asuin pienessä kylässä Australian
itärannikolla, noin puolentoista tunnin ajomatkan päässä
suurkaupunki-Brisbanesta. Vaikka asuin niin sanotusti ”maaseudulla”, olin
keskellä Australian vilkkaimpia turistikohteita, Gold Coastia ja Byron Bayta. Sanoinkuvaamattoman
upeaa aluetta rantoineen ja vuorineen onkin mukava esitellä omana kotinaan. Kaiken
hiekan ja auringonpaisteenkin keskellä kaipasi kuitenkin Suomen luontoa ja
sitä, ettei tarvitse pelätä paljasvarpain kävellessä, että joka ikinen
käärme/muurahainen/hämähäkki/iilimato hyökkää kimppuun. Onneksi olen yksi niistä
ihmisistä, jotka eivät erityisemmin koe koti-ikävää. Suomi-kavereille ja perheelle
tuli jaettua hauskoja sattumuksia ja kyseltyä kuulumisia satunnaisesti
WhatsAppissa ja Skypen välityksellä, sekä blogissa, jonka perustin
vaihtovuottani varten.
Monista luuloista
huolimatta, iso osa vaihtovuodesta on koulussa käymistä, ihan niin kuin
normaaliarki Suomessakin on. Koulujärjestelmä Australiassa eroaa kuitenkin
Suomen järjestelmästä merkittävästi. Vaikka onkin ollut mielenkiintoista kokea
erilainen tapa opiskella, näin seitsemän kuukauden jälkeen alkoi jo kaivata
takaisin Martsariin. Siinä missä lukio on kurssisuorituksiin keskittyvä
pienoisyliopisto, jossa saa melkein oman mielensä mukaan mennä ja tulla, tuntui
anglikaaninen yksityiskoulu paluulta takaisin yläasteelle. Koulupuku ja pakatut
koululounaat ovat arkipäivää, ja koulun alueelta lähteminen kesken koulupäivän
ei tulisi kuuloonkaan – edes hypäreiden aikana (jotka siis vietetään valvotussa
tilassa opiskellen). Sääntöjä riittää, mutta niitä kunnioittamalla ja järkeään
käyttämällä selviää mainiosti.
Olin
vuosiluokalla 11, siis koulun toisiksi vanhimpia. Koulu aloitetaan Australiassa
kuusivuotiaana eli koulusta myös valmistutaan vuosi aikaisemmin kuin Suomessa.
Opiskelin viittä eri ainetta: Standard English, 2 Unit Math (keskitason
matikka), Biology, Drama ja Visual Art. Muissa aineissa tunnuttiin pyörivän
jotakuinkin samoissa aiheissa kuin Suomessakin, mutta englannin opiskelu erosi
meidän äidinkielen tunneista täysin. Siinä missä yo-esseekokeessa on aikaa
peräti kuusi tuntia yhdelle esseelle, siellä vastaavassa loppukokeessa joutuu
työstämään kolme kirjallisuusesseetä kahdessa tunnissa. English keskittyy
lähinnä opettajan neuvojen, pitkien sitaattien ja erilaisten tekniikoiden ulkoa
muistamiseen ja niiden latelemiseen paperille kokeessa. Oman äänen kuuluminen
on ehdoton ei, kuten myös esseelle määrätystä tiukasta rakenteesta poistuminen.
Joka torstai on koulun
liikuntapäivä, jolloin saa pukeutua urheilupukuun. Kaksi tuntia käytetään
valittuun urheiluun, muuten opiskellaan normaalisti. Olin valinnut jokaiseen
termiin eri urheilulajin ja olin sukeltanut, suppaillut (Stand Up Paddleboarding)
ja miekkataistellut. Sukelluskurssin suorittaminen koulun kanssa oli mahtava
kokemus, eikä ihan heti olisi mahdollista Suomessa!
Kouluvuosi
Australiassa jaksottuu neljään eri termiin, joiden välissä lomaillaan aina kahden
tai kolmen viikon ajan. Kuuden viikon kesäloma olennaisesti vietetään joulun läheisyydessä
päinvastaisista vuodenajoista johtuen. Koska melkein koko vuoden ympäri on
mukavan lämmin, on rentouttavaa lomailla ”melkein koko ajan”. Todellisuudessa siellä
ei vietetä yhtään enempää aikaa lomalla kuin Suomessakaan. Jokainen termi
päättyy perinteisellä karnevaalilla, joita ovat uinti-, yleisurheilu- ja
maastojuoksukarnevaalit. Yhden päivän koko koulu viettää omissa tuvissaan,
jotka kilpailevat keskenään pisteistä, joita kerätään vuoden ympäri samaan
tapaan kuin Tylypahkassa. Meidän koulussa oli neljä tupaa, joista itse kuuluin
vihreän värin alla kisaavaan Saint Stepheniin.
Australiasta
löytyy mitä ihmeellisimpiä kummallisuuksia, vaikka pinnalta se näyttäisi
pelkältä ”tavalliselta” länsimaalta. Kokemuksena aussikulttuuriin tutustuminen
on ollut mahtavaa, jotakin niin erilaista Suomeen verrattuna. Vaikka en
vieläkään käsitä miten joku voi syödä popcornia lounaaksi ja luulla sen olevan
terveellistä, olen oppinut ymmärtämään monia noista outouksista. Ymmärrän
maailmaa ja ihmisiä paremmin, mutta uskallan silti väittää olevani sama Sanja,
joka Suomesta lähti kahdeksan kuukautta sitten.
Sanja Tuovila
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)