perjantai 24. toukokuuta 2019

PERJANTAIESSEE: Naisen paikka

Mikä on naisen asema yhteiskunnassa? Feminisimi ja sukupuoliroolien kyseenalaistaminen ovat
nykyään näkyvässä asemassa yhteiskunnallisessa keskustelussa. Kummatkin aiheet synnyttävät
ihmisissä jyrkkiä mielipiteitä, minkä vuoksi niistä myös riidellään. Ääriajatukset vievät kuitenkin
keskustelun pois sen ydinsanomasta: kaikilla tulisi olla yhtäläiset oikeudet maailmassa riippumatta
sukupuolesta. Länsimaissa moni asia on jo tasa-arvoinen, ja joidenkin ihmisten mielestä sen eteen
ei enää tarvitsisi tehdä töitä. Ihmiset, jotka näin ajattelevat, ovat olleet kuitenkin syy siihen, miksi
epätasa-arvoisuus on voinut maailman historiassa vallita niin pitkään.

Aleksis Kiven vuonna 1870 julkaistu romaani Seitsemän veljestä kertoo nimensä mukaisesti
seitsemästä veljeksestä, miehistä, jotka Jukolan ja Impivaaran metsissä rellestävät ja metsästävät
joutuen ongelmiin niin toisten ihmisten, härkien kuin oman juomisensakin kanssa. Naisia ei tähän
kansallisen klassikkoromaanimme noin kolmeen sataan sivuun mahdu liiaksi, mutta kyllä heitäkin
on; ovathan he äitejä, vaimoja ja tyttäriä. Tämä ei ole sattumaa, sillä yhteiskunta on aina tarvinnut
naisia näissä rooleissa jo ihmiskunnan säilymisen vuoksi. Ongelma kuitenkin on siinä, että arvostus
on jäänyt usein puolitiehen. Vaikka naisia on noin puolet väestöstä, ei heitä historian kirjoissa paljoa
näy. On toki Jeanne d’Arc, Marie Antoinette, kuningatar Victoria ja kuningatar Elisabeth, mutta
suhteessa miehiin merkittäviä naisia, jotka historia muistaa, on hyvin vähän. Tietenkin taustalla on
epätasa-arvoinen yhteiskuntajärjestelmä, minkä vuoksi naisille oli melkein mahdotonta päästä
asemiin, joissa he olisivat voineet tehdä historiallisia päätöksiä ja tekoja.

Iida Rauhalammin 19.3.2019 yle.fi:ssä julkaistu artikkeli Koko kansan henkilöt ovat edelleen miehiä -
Ketä suomalaista suurnaista fanitat eniten? ottaa huomioon historian luomat puitteet ja siksi
nostaakin esille lähihistorian päätökset. Rauhalammi kertoo Matti Nykäsen kuoleman jälkeen
nousseesta keskustelusta valtiollisten hautajaisten sukupuolijakaumasta. Suomessa vuodesta 1921
75 miestä ja vain neljä naista ovat saaneet valtiolliset hautajaiset. Artikkelin mukaan vuodesta 1989
valtiolliset hautajaiset on suotu vain merkittävissä asemissa olleille poliitikoille sekä “erityistä
kansallista merkitystä omaaville henkilöille”. Kuitenkin esimerkiksi taiteilija ja yhteiskunnallisesti
aktiivinen Tove Jansson ja jopa YK:n pääsihteeriksi yltänyt Helvi Sipilä jäivät ilman valtiollisia
hautajaisia. Voikin pohtia, olisiko lopputulos ollut erilainen, jos he olisivat olleet miehiä.

Jos naisia ja tyttöjä ei kunnioiteta, seuraukset voivat olla myös miehille huonot. Esimerkiksi yhden
lapsen politiikan ollessa vielä Kiinassa voimassa, lapsen haluttiin olevan juuri poika. Tämä johti
siihen, että järkyttävän suuri määrä tyttölapsia tapettiin tai hylättiin. Seuraukset näkyvät nyt, kun
kiinalaismiehiä on paljon enemmän kuin kiinalaisnaisia, minkä vuoksi osa miehistä ei saa itselleen
vaimoa vaikka haluaisi. Kiven Seitsemässä veljeksessä Juhanin mentyä naimisiin Männistön Venlan kanssa saavat he ensin kaksi tyttölasta ja sitten vasta pojan. Juhani pettyi kummallakin
ensimmäisellä kerralla, koska olisi halunnut pojan. Sellaisen kuitenkin synnyttyä oli hänen isänsä ilo
ylimmillään. Poika nimettiin isänsä mukaan Juhaniksi ja hänestä tuli isänsä lempilapsi. Juhanin
tapauksessa ei ollut kuitenkaan kyse siitä, etteikö tämä olisi rakastanut myös tyttäriään, sillä toisen
tyttärensä syntymän jälkeen “yksin jäätyänsä, lausui hän yhtähyvin taasen hetken päästä: ‘Jumala
siunatkoon sikiötäni kuitenkin!’” Asetelma on silti yhteiskunnallisella tasolla vaarallinen, jos naisista
kyllä välitetään, mutta ei vain yhtä paljon kuin miehistä.

Kiven romaanissa veljiä on seitsemän kappaletta, minkä vuoksi lukijan samaistuminen edes johonkin
heistä on todennäköistä. Aapo on perheen rauhanrakentaja, Simeoni saarnaa Sanasta ja on pihin
puoleinen, Eero on ovela ja sanoissaan pisteliäs - lisäksi on vielä Timo, Juhani, Lauri ja Tuomas.
Seitsemän erilaista henkilökuvaa, joissa kuitenkin on jotain samaa. Onhan sitä seitsemän veljestä,
seitsemän päivää viikossa, katolisen kirkon seitsemän kuolemansyntiä ja vieläpä seitsemän
sakramenttiakin. Ihmisellä on, mistä valita, mutta seitsemän vaikuttaa olevan noin osapuilleen se
sopiva määrä vaihtoehtoja. Mutta entä jos on nainen? Onko silloinkin tyydyttävä seitsemään
veljekseen, joista valita, vai onko tarjolla jokin erillinen lista? Toisaalta, miksi asettaa naisia ja miehiä
vastakkain? Vastakkainasettelu ja erittely ovat omiaan kasvattamaan epätasa-arvoisuutta.
Seitsemän veljestä on kuitenkin vain kirja, eikä kaikissa kirjoissa aina pidä esiintyä edustajia
jokaisesta vähemmistöstä ja ihmisryhmästä. On täysin hyväksyttävää, että on kirjoja, tauluja ja muita
teoksia, joissa esiintyy vain miehiä, vain naisia tai vain ihmisiä sen enempää sukupuolta tai muuta
taustaa määrittelemättä. Kulttuurin kannalta olisikin mukavaa, että kaikenlaisista ihmisistä
kerrottaisiin. Näin ei kuitenkaan ole. Rauhalammin artikkelissa muistutetaan, että kolmen viime
vuoden aikana on tehty esimerkiksi kotimaisia elokuvia miehistä, mutta ei yhdestäkään merkittävästä
naisesta. Ristiriitainen nainen päähenkilönä on Rauhalammin mukaan yhä harvinainen.
Aleksis Kiven romaanissa veljekset eivät ole lähimainkaan täydellisiä. He ovat äkkipikaisia,
kovakalloisia ja monesti alkoholi on todella heille “miestä väkevämpää”. Nämä luonteenpiirteet
kuitenkin tekevät heistä lähestyttävämpiä lukijoille. Kiven veljekset ovat yhtä aitoja omine vikoineen
ja ominaisuuksineen kuin kirjan lukijatkin. Romaanissa itsessään veljesten käytös ei kuitenkaan ole
hyväksyttävää, kuten ei heidän lukutaidottomuutensakaan. Veljekset ovatkin joutua useamman
kerran kirjassa oikeuden eteen. Naisten käytös puolestaan ei sen kummemmin ole aina täysin
suotavaa kirjassa. Esimerkiksi Timon vaimon toiminta Timon tullessa ryyppyreissulta kotiin voitaisiin
nykyään perustellusti luokitella kotiväkivallaksi: “läiskähti Timon molemmille poskille, läiskähti vallan
tulisesti oikealta, vasemmalta. Mutta pian kuitenkin vaikeni iskujen pauke ja seurasi kamoittava
äänettömyys, jona Timon tukka oli tuimassa löylyssä.” Kirjan mukaan emännän tulisi olla
jumalaapelkäävä ja ahkera. Lisäksi emännän oletettiin hoitavan kotityöt, ja Eeron vaimoa hieman
nuhdeltiinkin taidon puutteesta, vaikka tämä ansioituneesti hoivasikin lastaan. Neidon puolestaan
pitäisi kirjan mukaan esimerkiksi käyttäytyä “ujostellen, myhäillen ja punehtuen ankarasti” vieraan
miehen pyytäessä tanssiin. Vaikka naisilta odotetut ominaisuudet ovat vanhanaikaisia ja ankarampia
kuin miehillä, on Kiven kunniaksi katsottava ainakin se, että hän tasapuolisesti kuvasi kirjassaan
sekä miehiä että naisia, jotka käyttäytyvät vastoin odotuksia.

Vaikka Aleksis Kivi kuvasi vanhanaikaisia malleja vastustavia ihmisiä jo 1800-luvulla, yhä edelleen
joidenkin mielestä naisten tulisi käyttäytyä hyvin, mutta aikuisten miesten rellestys saatetaan ohittaa
“pojat on aina poikia” - tyyppisillä lausahduksilla. Vahva nainen koetaan usein ärsyttävänä, kun taas
vastaavasti käyttäytyvä mies on kunnioitettu. Kaikkien tulisi kuitenkin saada tavoitella omia
unelmiaan, kunhan ei vahingoita muita sitä tehdessään. Naisten ja miesten asemien tarkastelulla ei
myöskään pyritä siihen, että toisille pitäisi antaa etuoikeuksia tai helpotuksia. Naisille ei pitäisi antaa
palkintoja, virkoja tai näkyvyyttä vain siksi, että he ovat naisia. Heille pitäisi kuitenkin antaa samat
mahdollisuudet kuin miehillekin, koska he ovat ihmisiä. Mies ei saisi olla enää se, mihin verrataan,
vaan sukupuolta tärkeämpiä tulisi olla teot. Niin naisia kuin miehiäkin tulisi palkita, koska he ovat sen
ansainneet.


Teksti: Kristiina Kamppinen

perjantai 17. toukokuuta 2019

PERJANTAIESSEE: Vanhuus ja me

Miltä tuntuu olla vanha? Vaikea sanoa. En ole elänyt tällä maapallolla tarpeeksi tietääkseni
vastauksen. Ehkä sitten kuudenkymmenen vuoden päästä palaan tähän esseeseen, jos Googlen
palvelut ovat vielä olemassa tai jos olen vielä elossa tai jos maailmaa ei pommiteta poroksi
ydinaseilla siihen mennessä. Elämä kuitenkin menee niin nopeasti. Vuodet tuntuvat vierähtäneen
sekunneissa. Aika kuluu, halusimme tai emme. En ole varma sitaatin alkuperäisyydestä, mutta jostain
olen kuullut, että kannattaa elää jokainen päivä niin kuin se olisi viimeisesi. Mutta eihän päivässä
ehdi tekemään juuri mitään. Päivässä on kaksikymmentäneljä tuntia. Olemme siitä valveilla noin
neljätoista tuntia. Puolet siitä menee koulussa tai töissä, ja vain murto-osa jäljelle jäävästä ajasta jää
oikeasti omaan käyttöön. Päivät menevät, aika kuluu. Tik tok, tik tok. Meillä on rajattu aika täällä;
miltä tuntuu, kun se aika käy vähiin? Suomalainen mies elää nykypäivänä keskimäärin
seitsemänkymmentäkolmevuotiaaksi ja kuolee. Naiset elävät vähän pidempään, ja sitten kuolevat
hekin. Naps, ja se oli siinä. Syntymä, lapsuus, teini-ikä, aikuisuus, vanhuus ja kuolema. Elämä jatkuu.


Ehkä näkökulmaa vanhuuteen avaa paremmin Tuomas Kyrön katkelma hänen kirjoittamastaan
romaanista Mielensäpahoittaja (2010). Tekstin minäkertoja on 80-vuotias mies. Katkelmassa hän
kommentoi terveyskeskuksen lääkäriä: “Poninhäntäkloppi, jotkut farmarit ja lenkkarit jalassa, teki
muistiinpanot tietokoneelle eikä paperille niin kuin Ilmari Kivinkinen.” Kertoja jatkaa lääkärin
solvausta ja ajattelee sitä, miten kaikki oli ennen paremmin ja asiat hoidettiin perinteisesti. Vaikka
teksti on fiktiota, muistuttaa kertoja vahvasti joitakin tapaamiani korkeamman ikäluokan ihmisiä. En
tiedä. Ehkä jotkut vanhukset vain tykkäävät olla ärsyttäviä ja ovat olleet nuorempinakin samanlaisia.
Ei vanhuus kuitenkaan ole mikään tekosyy olla suunnattoman ärsyttävä muita kohtaan. On mukavia
ihmisiä, ja on ärsyttäviä ihmisiä, kuten katkelman kärttyisä vanha mies. Mielensäpahoittajan
katkelma kuitenkin avaa näkökulmaa vanhusten elämään. Onhan varmaan jokseenkin turhauttavaa
tippua kyydistä, etenkin nyt alati jatkuvan teknologian murroksen aikana. Vanhuudessa tuntuu
varmasti turhauttavalta, ja kyllähän se ärsyttää, kun asialle ei voi mitään. Se, mikä oli normaalia
heidän nuoruudessaan, on syrjäytetty jollain uudella ja erilaisella.


Mainitsin aloituskappaleessa sen, miten en tiedä miltä tuntuu olla vanha. On vaikeaa laittaa itseäni
esimerkiksi omien isovanhempieni kenkiin – heille ikää on kuitenkin jo ehtinyt kertyä. On vaikeaa
samaistua siihen, mistä ei ole kokemusta. Voi kuitenkin yrittää. Päällepäin katsottuna ei huomaa,
mitä vanhemmat ihmiset ajattelevat vanhuudesta. Pitää kuitenkin katsoa pintaa syvemmälle. Jos
kysyisin, kuinka vanha olet, vastaisitko kysymykseen? Todennäköisesti kyllä. Hyvä, koska niin
minäkin. Olen seitsemäntoista. Helppoa.


Muistan, kun pari vuotta sitten kysyin omilta isovanhemmiltani saman kysymyksen. “Kuinka vanha
olet?” Kumpikaan ei kuitenkaan aluksi vastannut, vaan he kiertelivät ja kaartelivat kysymystä kuin
se olisi hakeutuva ohjus etsimässä maalitauluaan. Jouduin todella inttämään, että sain vastauksen irti
heistä. “Ei puhuta siitä”, ukki sanoi kun kysyin. En silloin ihan ymmärtänyt. Se on normaali
kysymys. Ei siinä ole mitään loukkaavaa. Aivan neutraali letkautus, jossa ei ollut mitään taka-
ajatuksia. Nyt jälkeenpäin kuitenkin ymmärrän, miksi he eivät halunneet puhua siitä. Ikä muistuttaa
vanhuudesta, ja välttämättömästä. Jotkut mieluummin sulkevat totuuden pois mielestään kuin
puhuvat siitä. Se on yksi psyykkisen itsesäätelyn keinoista. Vanhana tuntuu varmaan haikealta
muistella nuoruutta, kaikkea mitä tuli tehtyä ja asioita joita ei. Asioita ja tunteita, jotka nyt ovat vain
muistoja menneisyydestä. Ei tietyssä iässä voi enää mennä skeittamaan kavereiden kanssa tai
ottamaan äkkilähtöä vieraaseen maahan. Se tuntuu tietysti rajoittavalta. On vain rippeitä entisestä
minästä. Se on surullista kuvitella, jotenkin melankolista.


Sirkka-Liisa Kivelän puheenvuorossa runontologiassa Vuoroin minussa vanhuus, nuoruus (2005)
kerrotaan vanhuudesta ja siihen liittyvistä näkemyksistä. Kivelä tulkitsee puheenvuorossaan kahta
vanhuuteen liittyvää asennetta. Hän kertoo, että “Kielteiset kokemukset muokkaavat asenteita toiseen suuntaan.” Kivelä jatkaa sitten siitä, miten jotkut pitävät vanhuutta huonona elämänvaiheena täynnä
sairauksia ja raihnaisuutta. “Kuolema fyysisen elämän loppuna on pelottava. Koska vanhuus
useimmiten edeltää kuolemaa, myös se koetaan pelottavana”, kertoo Kivelä. Se on totta. Kuolema on
pelottava asia. Emme voi oikeastaan tietää mitä kuoleman jälkeen tapahtuu. Tyhjyyttä, taivas,
uudelleensyntyminen? Absoluuttista totuutta ei yksinkertaisesti löydy. Kivelä kommentoi, miten
vaikeat asiat pyritään kieltämään. Olen samaa mieltä. Vaikka se ei olisi oikein, joskus vain kielletään
epämukavat ajatukset ja suljetaan ne pois mielestä coping-keinona. Siksi vanhuuteen liittyy pelkoa ja
epäluuloa. Koska mieluusti suljemme ajatuksen kuolemasta pois, suljemme myös vanhukset
vanhainkoteihin ja laitoksiin. Kuolema on luonnollinen osa elämää, mutta se on myös vaikeaa.
Kaikkien ikäluokkien, myös vanhuksien, olisi hyvä oppia puhumaan kuolemasta.


Vanhuus saattaa olla ei niin toivottu, mutta suurimmalle osalle välttämätön osa elämää ja sen
kiertokulkua. Se on jotain, mikä kannattaa oppia hyväksymään, ja jotain, mitä olisi hyvä pyrkiä
ymmärtämään. Kannattaa nauttia siitä rajallisesta ajasta, joka meillä täällä on.

Teksti: Nimim. Big Sugar

sunnuntai 28. huhtikuuta 2019

Ohi on!

Näin totesi eräs abiturientti Google Formsin avulla suorittamassamme kyselyssä. Kyselyssä oli
erilaisia kysymyksiä liittyen ylioppilaskirjoituksiin ja muutama liittyen lukiokokemukseen. Vastauksia
tuli yhteensä n. 30 ja suurin osa vastasi, että kaverit olivat lukiossa parasta. Monet myös sanoivat
lukion olleen heidän elämänsä parasta aikaa.

Suuri enemmistö kyselyyn vastanneista abeista kirjoitti neljä tai viisi ainetta tänä keväänä.

Kyselyn mukaan vaikein kirjoitettava oppiaine tänä keväänä oli matematiikka ja helpoin englanti.
Englanti kuitenkin jakoi paljon mielipiteitä, sillä se tuli äänestetyksi myös toisiksi vaikeimmaksi
aineeksi.

Abien fiilis tulevista arvosanoista leikkisällä asteikolla, jossa 1=Syksyllä tavataan taas ja 5=YO-
todistuksella suoraan sisään yliopistoon:


Noin ¾ vastaajista oli osallistunut jo ennen tätä kevättä ainakin yhteen ylioppilaskokeeseen. 30:sta
vastaajasta 63,3% suunnittelee käyvänsä loppukevään ajan töissä, kun puolestaan 23,3% kertoo
aikovansa opiskella ja 13,3% aloittavat jo kesälomansa.

Kysyimme abeilta kehitysehdotuksia tuleviin ylioppilaskirjoituksiin. Monet vastaukset kommentoivat
suoraan kokeita: “Matematiikan koe olisi lyhempi, koska sitä ei meinaa keretä tehdä.” Vastauksissa
kritisoitiin myös oman koulumme toimintaa. “1. Valvojilta korkkarit helvettiin. 2. Ne ilmastoinnit
helvettiin ja vaikka ikkuna auki. 3. No korkkarit helvettiin. Aivan järkyttävä kopina, kun siellä seilataan
kyyläämässä kokelaita. Jotain rajaa”, totesi tuohtunut opiskelija. Useampi abi kertoi myös kellojen
huonon näkyvyyden varjostaneen heidän koesuoritustaan. Oman paikan löytäminen aiheutti myös
haasteita: “Ihan taaimmaiset pöydät olivat liian lähellä seinää. Joskus paikka oli vaihtunut ja ei tehnyt
koetta sillä paikalla, joka ala-aulassa kerrottiin.”

“Opettaja. Pelottavia otuksia. Huhhuh”, vastasi eräs kokelas kysymykseen “Yllättikö joku sinut
kirjoituksissa? Jos, niin mikä?” Kokeiden vaikeus ja soveltavien tehtävien määrä yllättivät useita
abiturientteja: “Prelit oli helpommat.” “Kokeet muuttuneet paljon soveltavampaan suuntaan ja
tärkeitä perusjuttuja ei kysellä niin paljoa”, kommentoi yksi vastaajista. “YTL:n pakkomielle survoo
soveltavia tehtäviä. Enemmän sovellusta ja säätöö ku pissistyttöjen juoruringisssä”, totesi abi.

Joillain kyselyyn vastanneista oli myös vinkkejä tuleville abeille.

Viimeiset terveiset ja kommentit meiltä 2016 vuonna lukion aloittaneilta abeilta. Toivottavasti opitte
jotain.

Kirjoittanut: Veera Witikainen ja Jonna Kaarniemi

lauantai 20. huhtikuuta 2019

Viimeinen puheenvuoro

Hämmästyksekseni huomasin taas tänään, että uusi päivä vielä tuntemattomine tekemisineen on edessäni. Nyt kun lukio on jätetty taakse ja viimeisistä ylioppilaskirjoituksistakin on vierähtänyt yli kaksi viikkoa, päivät täyttyvät jokaisella abilla hieman erilaisella tekemisellä. Jotkut ehtivät tuskin hengähtää töiden tai pääsykoeponnistuksen keskellä, kun taas toiset ovat singahtaneet ulkomaille tai ulkopaikkakunnille matkustamaan, ja toiset taas nauttivat kiireettömistä vapaapäivistä ja venähtäneistä yöunista kotonaan.


Vaikka edessä on avautunut ovia lukemattomiin mahdollisuuksiin, Martsari ja lukioelämä on tuskin
kuitenkaan vielä hiipunut abiturienttien mielistä. Martsarin käytävillä, koulun järjestämillä retkillä ja
erilaisissa tapahtumissa vietetyt vuodet painuvat varmasti taka-alalle muiden ajatusten täyttäessä
elämän, mutta eivät ne katoa. Martsarilaisia me olemme vielä silloinkin, kun vanhainkodissa
jutustellaan nuoruusvuosista ja kerrotaan käyneemme lukiota 2010-luvun loppupuolella Länsi-
Vantaalla.

Martsarilainen-lehdessä on ollut upeaa huomata se sama kehityskaari, jonka itse on lukiossa
kokenut. Martsarilainen toimi vielä pelkästään paperilehtenä vuonna 2015, jolloin viimeiset vanhan
opetussuunnitelman mukaan opiskelleet ykköset, minä mukaan lukien, astuivat ensimmäistä kertaa
Mercuria-talon lasiovista sisään. Opiskelijavetoinen digi-Martsarilainen perustettiin vuonna 2016,
samalla kun uusi opetussuunnitelma toi mukanaan uudenlaisia opetusmenetelmiä ja kaikenlaisia
teknisiä muutoksia. Vaihdosta palanneena hyppäsin mukaan Martsarilaisen toimitukseen ja astuin
ensimmäistä kertaa Abitin maailmaan yhdessä uusien ykkösten kanssa.

Uuden opetussuunnitelman mukanaan tuomat uudistukset ja niitä seurannut kritiikki on pikkuhiljaa
vaihtunut uusien menetelmien tarjoamien mahdollisuuksien havaitsemiseen ja yhä uudet
martsarilaiset ovat saaneet tottua uuteen opetussuunnitelmaan omana opetussuunnitelmanaan.
Samalla myös Martsarilainen on aktivoitunut sekä saanut uusia kasvoja ja monipuolisuutta
juttuvalikoimaan. Kiitos tästä kuuluu Martsarilaisen toimitukselle, joka on auttanut Martsarilaista
hyppäämään uusiin ulottuvuuksiin. Onkin suuri ilo antaa nyt Martsarilainen uuden päätoimittajan,
Kristiina Kamppisen, käsiin. Martsarilainen-lehti on mukana voimistamassa lukiolaisten oman äänen
kuuluvuutta ja siinä sillä on mahdollisuuksia rajattomasti!

Muistakaahan rakkaat martsarilaiset: antakaa oman äänenne kuulua, sillä jokainen ääni on yhtä
tärkeä!

Sanja Tuovila
Martsarilaisen päätoimittaja 2018-2019

maanantai 1. huhtikuuta 2019

Opiskelijakunnan hallituksen puheenjohtajan terveiset

Hei kaikki! Minun nimeni on Vilppu Viinikainen ja minut on tammikuussa valittu Martinlaakson lukion opiskelijakunnan hallituksen puheenjohtajaksi järjestäytymiskokouksessa 8.1.2019. Olen toisen vuosikurssin opiskelija, mutta vietin kouluvuoden 2017-18 Yhdysvalloissa vaihto-oppilaana. Vapaa-ajallani harrastan suunnistusta, juoksua ja maastopyöräilyä.




Lähdin mukaan opiskelijakunnan hallituksen toimintaan mukaan vasta nyt syksyllä, mutta olen
päässyt todella hyvin mukaan porukkaan ja tekemään siistejä juttuja! Parasta toiminnassa on
onnistumisen fiilis, jonka saa kun jokin vastuullesi ottama asia sujuu hyvin. Hallituksen
puheenjohtajana pyrin olemaan reilu kaikille ja ajamaan koko opiskelijakuntamme eli
opiskelijoidemme etua kaikissa tilanteissa. Haluaisin saada opiskelijakunnan hallituksen arvostuksen
taas nousuun, sillä koen, että tekemällämme työllä on oikeasti merkitystä ja haluaisin, että muutkin
näkisivät samoin.



Toivon itse oppivani vuoden aikana johtamistaitoja ja kehittymään mahdollisimman taitavaksi ja
ymmärtäväksi johtajaksi. Koen johtamistaidoista olevan hyötyä tulevaisuudessa sekä työelämässä
että arkisissakin tilanteissa. Haluan pitää huolta nyt valitun hallituksen jäsenten hyvinvoinnista läpi
toimintakauden sekä varmistaa että ryhmäydymme hyvin.

Haluaisin myös päästä tekemään yhteistyötä naapurilukiomme Vaskivuoren kanssa.



Teksti: Vilppu Viinikainen

Kuvat: Heli Groschup