keskiviikko 21. syyskuuta 2022

Uusien opettajien haastattelu

 Martsarilainen haastatteli lukiossamma tänä syksynä aloittaneita opettajia. 

Kuka olet, mistä tulet?
Olen Emma, Martsarissa tänä vuonna opettava kieltenopettaja. 
Olen alun perin kotoisin Kuopiosta, 
mutta muutin heti lukion jälkeen Lontooseen, 
josta myöhemmin päädyin Tukholmaan opiskelemaan. 
Suomeen palasin 2020. 
Perheeseeni kuuluu kumppani ja kaksi rescuekoiraa.

Mitä opetat, miten päädyit alalle?
Olen koulutukseltani englannin ja ruotsin opettaja, mutta tällä hetkellä opetan vain englannin moduuleja. Olen aina pitänyt kielistä, ja Englannissa ja Ruotsissa asuessani pääsin tutustumaan molempiin kieliin natiiviympäristössä ja kartuttamaan omaa kielitaitoani. Minua kiinnostaa kielen ja sosiaalisten aspektien yhteys sekä kielen merkitys sille, miten hahmotamme ja ymmärrämme maailmaa. Lisäksi olen työskennellyt koko ikäni lasten ja nuorten kanssa, joten kieltenopettajan työ tuntui minulle luontaiselta. Pidän myös työn monipuolisuudesta ja siitä, miten kielten kautta voi käsitellä tärkeitä aiheita. 

Mikä on ensivaikutelmasi Martsarista?
Martsarissa on ihana yhteishenki ja mukavat työkaverit ja oppilaat. Kaikin puolin tosi kiva paikka opettaa!

Minkälaisen teemapäivän haluaisit koulussa toteutettavan?
Toivoisin ympäristöystävällisyyteen liittyvää teemapäivää. 

Muita terveisiä oppilaille?
Ihanaa syksyn alkua ja tsemppiä uuteen lukukauteen! Toivon teille lämmintä ja mahdollisimman stressitöntä syksyä :)
 
 
 
Kuka olet, mistä tulet?
Olen Nhung Tran eli Nunu ja tulen Helsingistä.

Mitä opetat, miten päädyit alalle?
Opetan biologiaa, maantiedettä ja terveystietoa. Kiinnostuin biologiasta jo lapsena, kun aloin pohtimaan elämän alkuperää ja syntyä. Maantieteestä ja terveystiedosta kiinnostuin opintojen myötä. Minulla oli yläasteella ja lukiossa loistavat biologian, maantieteen ja terveystiedon opettajat, jotka saivat minut innostumaan opetustyöstä.

Mikä on ensivaikutelmasi Martsarista?
Oikein hyvä ensivaikutelma. Martsarissa on motivoituneita opiskelijoita ja innostunut työyhteisö. On kiva opettaa täällä.

Minkälaisen teemapäivän haluaisit koulussa toteutettavan?
Koska haluan turvata tulevien sukupolvien mahdollisuudet hyvään elämään, minua kiinnostaisi toteuttaa opiskelijoiden kanssa Agenda 2030-teemapäivä YK:n kestävän kehityksen tavoitteista.

Muita terveisiä oppilaille?
Mukavaa alkanutta lukuvuotta kaikille!
 
 
 
Kuka olet, mistä tulet?
Olen Meeri Väätäinen, biologian ja maantieteen opettaja ja ekologi
 ja tulen Pohjois-Savosta, Nilsiästä. 

Mitä opetat, miten päädyit alalle?
Opiskellut olen Jyväskylän yliopistossa, Itä-Suomen yliopistossa ja Kööpenhaminan yliopistossa Tanskassa, jossa tein pro gradu -tutkielmani. Pääaineeni oli ekologia ja evoluutiobiologia ja lisäksi erikoistuin luonnonsuojelubiologiaan ja luonnontuntemukseen. Sivuaineena suoritin opettajan opinnot. Opintojen aikana ja valmistuttuani työskentelin jonkun aikaa tutkimusavustajana, mutta sosiaalisena ihmisenä opetusala tuntui lopulta enemmän omalta.
 
Mikä on ensivaikutelmasi Martsarista?
Ensivaikutelmani Martsarista on ollut erittäin positiivinen. Tämä on sopivan kokoinen paikka, jossa on hyvä ilmapiiri.
 
Minkälaisen teemapäivän haluaisit koulussa toteutettavan?
Tällaisena ”saapasjalkabiologina” mikä tahansa retkeilyyn ja luonnossa liikkumiseen liittyvä teemapäivä voisi kiinnostaa minua kovasti.
 
Muita terveisiä oppilaille?
Terveisinä etenkin opiskelumotivaation kanssa kamppaileville opiskelijoille voisin sanoa, että muistakaa, että tieto tuo vapautta. Mitä enemmän ja monipuolisemmin asioista tiedätte, sitä paremmat mahdollisuudet teillä on itse valita, mitä elämässänne teette.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti