Martsarin
teatteridiplomi-ilta järjestettiin 27.10. Teatteridiplomin suorittivat kuusi
Martinlaakson lukion abiturienttia. Teatteridiplomin näkyvin osuus, pieni
näytelmä, arvioitiin teatteridiplomi-illassa, mutta se ei kata koko
teatteridiplomisuoritusta.
Teatteridiplomi
toteutetaan hyvin pitkälti itsenäisesti, eivätkä opettajat auta sen tekemisessä
paljoakaan. Martinlaakson lukion opiskelija Karri Aalto kertoo teatteridiplomin
rakentamisen alkavan aiheen kehittämisellä. Aalto kertoo, että aiheen valinnan
jälkeen sen ympärille rakennetaan tarina. Myös esitystapa kannattaa valita
itseä kuvaavaksi.
Aalto sanoo
saaneensa inspiraation teatteridiplomiin ajan kanssa. Ideoita kannattaa pohtia
rauhassa ilman häiritseviä ärsykkeitä. Myös jo kertynyt elämänkokemus voi
auttaa inspiraation löytämisessä.
Aalto perustelee
lukiodiplomivalintaansa näyttelemisen mukavuudella. Näytteleminen on hänen
mielestään mukavampaa kuin esimerkiksi soittaminen. Aalto selventää, että hän haluaa
ilmaista itseään mieluiten puheen ja kehonkielen kautta, ja siksi
teatteridiplomi tuntui parhaalta vaihtoehdolta. Päätös oli osuva, sillä hänen
mielestään teatteridiplomi oli hieno kokemus. Aalto kertoo, että
teatteridiplomin avulla pääsee oman mukavuusalueen ulkopuolelle. Samalla oppii
soveltamaan omia teatteritaitojaan.
Jesse Gyllenbögel oli yksi
teatteridiplomin suorittajista
Teatteridiplomin suorittaminen vaatii vaivannäköä. Aallon mukaan varsinkin valojen rytmitys ja äänitekniikka vaativat suunnittelua. Myös tapa, jolla oman idean vie yleisölle tarvitsee miettimistä. Aalto kertoo, että alussa ideat kannattaa kirjoittaa ylös. Siten rakenteen suunnittelu helpottuu. Lopuksi omaa esitystä kannattaa hieman kritisoida.
Teatteridiplomi-ilta
veti katsojia Martinlaakson koulun auditorioon. Paikalla oli myös raati
arvostelemassa teatteridiplomeita.
Teksti ja kuvat:
Tatu Mustonen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti