maanantai 6. huhtikuuta 2020

Martsarilaisen kysely etäopiskelusta

Noin viikko etäopiskelun alkamisen jälkeen Martsarilaisen toimitus teetätti kyselun lukion opiskelijoilla heidän kokemuksistaan etäopiskelussa. Kysely toteutettiin Google formissa ja kysymyksissä oli monivalintaa sekä valintaruutuja. Kyselyyn vastasi yhteensä 165 opiskelijaa. Martsarinainen kiittää kaikkia kyselyyn vastanneita!

Ensimmäisenä kysyttiin opiskelioiden yleisiä tunnelmia nykytilanteesta. Tässä kysymyksessä käytettiin valintaruutuja, eli opiskelijat saivat valikoida vaihtoehdoista haluamansa. Kaikista eniten opiskelijat raportoivat kokeneensa ahdistusta, huolta tai stressiä (noin 55% vastanneista). Hyvin moni ilmoitti kokeneensa myös turhautuneisuutta (noin 53%.) Tulos on varsin odotettu, sillä pandemian aiheuttamat muutokset, säädökset ja peruutukset ovat ravistelleet arkea hyvin paljon. Murheeseen ei kuitenkaan olla hukuttu, vaan opiskelijoista liki puolet kertoi yrittävänsä pysyä positiivisena. Nykytilanne ei myöstään ole herättänyt vain negatiivisia tunteita, sillä myös positiivisia tunteita on raportoitu. Noin 11-13% kertoi kokeneensa innostusta, myötätuntoa, iloa ja yhteenkuuluvuuden tunnetta. Tästä hieman isompi joukko sanoi nykytilanteen herättäneen rentoutta, todennäköissti etäopiskelun suomien vapauksien vuoksi.


Monivalinnalla kysyttiin opiskelijoiden sopeutumisesta etäopiskeluun. Selvitettiin että 90% vastanneista opiskelijoista on sopeutunut hyvin tai kohtalaisesti. Kohtalaisesti oli sopeutunut n. 54%. Vain noin kymmenesosa opiskelijoista koki sopeutuneensa huonosti tai ei lainkaan, joten siirtymä etäopetukseen on edennyt melko hyvin lyhyestä varoitusajasta huolimatta. 

Kysyimme valintaruuduilla, miltä etäopiskelu tuntuu. Eniten raportoitiin etäopiskelun tuntuvan turhauttavalta ja itsehillinnän kanssa olevan vaikeuksia. Innostavaksi opiskelu koettiin kaikista vähiten, noin kymmenesosa, joista kaikki olivat antaneet itselleen kahdeksan tai paremman arvosanan etäopiskelijana. 27% vastanneista kertoi opiskelun sujuvan yhtä hyvin kuin lähiopetuksessa. Opiskelun epäselväksi koki liki 30% vastanneista. Opiskelun mielekkyydestä kysyttiin asteikolla 1-5 (1=ei yhtään mielekästä, 5= todella mielekästä). Kokemus etäopiskelun miellyttävyydestä jakoi oppilaita suunntaan ja toiseen, mutta eniten vastattiin numeroa kolme, eli opiskelu koettiin kohtuullisen mielekkääksi.



Keskittyminen oli koettu vaikeaksi: vain 25% sanoi keskittymisen olevan helpompaa ja n. 33% kertoi keskittyvänsä yhtä hyvin kuin lähiopetuksessa. Loput kokivat keskittymisen olevan vaikeaa. Tulokset johtuvat todennäköisesti kodin useista häiriötekijöistä. Myöst jatkuvasti käytössä oleva kone tarjoaa paljon virikkeitä, eikä opettaja pysty valvomaan kokeen käyttöä.


Huomionarvoista tuloksissa oli, että iso joukko koki koulutyön määrän lisääntyneen: jopa 67%. Vain kahdeksan prosenttia koki työn määrän vähentyneen ja loput n. 24% sanoi sen pysyneen samana.


Kun kysyttiin oppimisesta, tulokset eivät olleet kovin yllättäviä. Vastanneet kokivat eniten oppivansa hieman huonommin kuin lähiopetuksessa tai sanoivat sen vaihtelevan aineittain. Tähän varmasti vaikuttaa vaikeutunut itsehillintä ja keskittymisen. Myös opettajan ja kanssaopiskelijoiden kasvokkaisen kohtaamisen puuttuminen voi vaikuttaa. Myös tehtävätyyppien sopivuus opiskelijan omiin oppimistyyleihin luo kurssikohtaista vaihtelua.



Erot opiskelutyyleissä tulee esille myös siinä, että pieni määrä koki oppivansa joko paljon paremmin (n. 6%) tai paljon huonommin (n. 16%) kuin lähiopetuksessa. Vain 12% koki oppivansa yhtä hyvin kuin lähiopetuksessa.

Lopuksi opiskelijoita pyydettiin antamaan arvosana itselleen etäopiskelijana. Suurin osa antoi itselleen arvosanan välillä 7-9. Muita arvosanoja oli itselleen antanut vain kymmenen prosenttia opiskelijoista.



Teksti: Karoliina

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti